A Question to the Minister of Higher Education

Dear Readers & Well wishers

theSun on 26th June 2009 reports that the Minister of Higher Education said: ‘ “Marks fixing” by universities is unacceptable and should be investigated by the respective universities”.

My query to the legally qualified Minister of Higher Education:

“If the University itself  SANCTIONED SUCH “Marks fixing”/Marks manipulation, IT (THE UNIVERSITY) WOULD NOT INVESTIGATE ITS OWN WRONGDOING”  The Minister of Higher Education should apply the principle “One should not be the judge of his own cause” . Therefore  USIM & MMU which practised “Marks manipulation” TO MY DETRIMENT should not be THE  judge of THEIR own causes/misdeeds…..!

Allow me to produce here the Ministry of Higher Education’s official reply to my complaint of my victimisation (8 months after I complained, in USIM’s favour) because I refused to manipulate marks:

 “Senat USIM telah bertindak wajar atas kapasitinya selaku authority tertinggi dalam hal ehwal akademik dan mempunyai hak untuk memohon markah pelajar dinilai semula”

 

Pada perenggan 4 surat tersebut, pihak KPT menulis:
“Setelah mengambil kira kesemua aspek perbincangan antara saya, Puan dan juga Pengurusan USIM, saya mendapati bahawa tidak timbul sebarang salah laku dari aspek perundangan berhubung kes Puan.”

 

Please find below my first complaint to the Director General Of Public Universities Ir Radin Umar on 10th June 2009:

On Tue, 6/10/08, my real name@yahoo.com> wrote:

From: my real name@yahoo.com

>
Subject: Dihukum tidak efficient kerana enggan manipulasi markah
To: radinumx@mohe.gov.my, dg@mohe.gov.my
Date: Tuesday, June 10, 2008, 8:02 AM

 

  

Askm Dato’

 

Saya my real name, Pensyarah Di USIM. Saya telah dipaksa memanipulasi markah pelajar dan meluluskan pelajar kerana hanya dua pelajar lulus. Saya tidak mengubah markah kerana saya telah memberi markah dengan adil mengikut skema jawapan dan telah membuat kelas tambahan sebanyak 6-8jam sebelum peperiksaan untuk memperkasa pengetahuan pelajar.

 

Saya telah menerima surat daripada Dekan Fakulti Syariah & Undang2 menyatakan fakulti kecewa kerana saya enggan bekerjasama “memanipulasi markah” (my understanding, the exact wordings were “melihat/menyemak semula secara menyeluruh kaedah dan sistem penilaian yang dilakukan”.)

 

Dekan juga menuduh saya tidak efficient dalam pengajaran saya.

 

Dato’, saya mohon bantuan pihak Dato’ kerana saya dihukum kerana enggan memanipulasi markah pelajar agar ramai lulus  kerana ianya tidak beretika. No telefon saya ialah my hand phone number.

Terima kasih.

 ——————————————————————————————————–

 

Comments are closed.