Monthly Archives: February 2011

Pro-M UPM bantah Palapes halang anggota tanding pilihan raya kampus-Malaysian Insider

Pro-M UPM bantah Palapes halang anggota tanding pilihan raya kampus

Oleh Syed Mu’az Syed Putra

KUALA LUMPUR, 9 Feb – Kumpulan pelajar Pro-Mahasiswa Universiti Putra Malaysia (UPM) membantah tindakan Pasukan Latihan Pegawai Simpanan (Palapes) universiti itu menghalang anggotanya daripada terlibat dalam pilihan raya kampus yang bakal diadakan dalam waktu terdekat.

Pengerusi Pro-Mahasiswa UPM Syed Syafiq Syed Hashim berkata, larangan tersebut merupakan satu langkah bertujuan menyekat kebebasan mahasiswa.

“Anggota Palapes dihalang untuk terlibat dalam pilihan raya kampus sama ada untuk jadi calon, pencadang atau penyokong dan ini yang kita bantah apabila arahan itu dikeluarkan,” kata beliau yang terkejut mengetahui perkara tersebut.

“Kita ada lebih kurang 400 anggota Palapes dan mereka tidak dibenarkan untuk terlibat dalam pilihan raya kampus dan kami melihat ia satu usaha untuk  menyekat kebebasan mahasiswa untuk terlibat dengan proses demokrasi di kampus,” katanya.

Pilihan raya kampus UPM dijadual berlangsung pada 21 Februari ini.

Tambah Syed Syafiq, tidak wajar Palapes menghalang mana-mana mahasiswa termasuk anggotanya terlibat dalam pilihan raya kampus.

Justeru, beliau meminta supaya Palapes menarik balik arahan yang dikeluarkan itu.

“Selain itu, kami juga berpendapat mana-mana mahasiswa termasuklah anggota Palapes mempunyai hak untuk menawarkan diri bagi memimpin mahasiswa di kampus.

“Justeru, kami berharap pihak Palapes di UPM segera menarik balik arahan tersebut agar proses demokrasi di kampus dapat berjalan sebaiknya,” katanya.

Tambah beliau, pihaknya akan memaklumkan perkembangan terkini berhubung arahan yang dikeluarkan Palapes itu.

“Setakat hari ini Palapes masih belum menarik balik arahan itu, kita akan bincang dan maklumkan perkembangan kemudian,” jawab Syed Syafiq.

Awal bulan lalu, Pro-Mahasiswa UPM menuntut agar pentadbiran pusat pengajian tinggi itu memberikan “kuasa sepenuhnya” kepada mahasiswa untuk menguruskan pilihan raya kampus.

Syed Shafiq berkata, tuntutan itu dibuat kerana pihaknya sudah hilang kepercayaan terhadap jawatankuasa yang “diamanahkan” untuk menguruskan pilihan raya kampus.

Advertisements

Pro Mahasiswa UPM tuntut penjelasan, mahu TNC minta maaf-Malaysian Insider

Pro Mahasiswa UPM tuntut penjelasan, mahu TNC minta maaf
Oleh Syed Mu’az Syed Putra

KUALA LUMPUR, 23 Feb — Meskipun Universiti Putra Malaysia (UPM) menarik balik pembatalan status 33 calon termasuk kemenangan 10 pelajar dilabelkan sebagai kumpulan Pro Mahasiswa, kumpulan itu tetap mahu Timbalan Naib Canselornya Prof Dr Mohd Fauzi Ramlan meminta maaf dan membuat pengumuman rasmi secara terbuka mengenai perkara itu.

“Kami mahu TNC sendiri bersemuka dan mengumumkan bahawa UPM menarik balik arahan pembatalan itu, kami hanya mahukan penjelasan.

“TNC perlu bertanggungjawab dalam perkara, kami akan terus berada di sini (pentadbiran UPM) sehingga TNC minta maaf dan beri jaminan perkara ini tidak berlaku lagi,” kata jurucakap Pro Mahasiswa Mohd Ramzul Nasri Kamarusaman kepada The Malaysian Insider.

Difahamkan kira-kira 40 ahli Pro Mahasiswa berada di pentadbiran UPM sejak pagi tadi sebagai bantahan berhubung tindakan Bahagian Hal Ehwal Pelajar (HEP) UPM yang membatalkan kesemua status kelayakan calon kumpulan itu dengan alasan berkempen secara berkumpulan.

Pembatalan kesemua calon Pro Mahasiswa dibuat melalui panggilan telefon dari Bahagian Hal Ehwal Pelajar (HEP) malam tadi.

Tambah, Mohd Ramzul, pihaknya hanya mahukan penjelasan berhubung perkara itu dan akan beredar sekiranya Dr Mohd Fauzi tampil membuat pengumuman rasmi.

Dalam perkembangan terbaru tidak sampai 24 jam itu, UPM tunduk desakan pelajar dan memutuskan untuk menarik balik arahan pembatalan status 33 calon Pro Mahasiswa.

Beberapa jam sebelum keputusan itu diumumkan, Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Datuk Saifuddin Abdullah menggesa UPM agar menarik balik keputusan itu.

Keputusan itu disahkan Mohd Fauzi Ramlan ketika dihubungi The Malaysian Insider sekitar 12.30 tengah hari tadi.

Dengan keputusan itu, Pro Mahasiswa mendapat semula kedudukan dalam Majlis Perwakilan Pelajar (MPP).

Sementara itu, Saifuddin yang juga Ahli Parlimen Temerloh menyifatkan langkah yang diambil pengurusan UPM itu adalah tindakan tepat.

“Itu keputusan yang betul, saya harap kita belajar daripada kes ini.

“Jangan berlaku lagi mana-mana selepas ini,” katanya melalui khidmat pesanan ringkas (SMS).

Pada pilihan raya kampus UPM, kumpulan Pro Aspirasi mempertahankan kemenangan apabila memperoleh kemenangan besar menewaskan Pro Mahasiswa.

Pro Aspirasi menang dengan majoriti besar apabila menguasai 32 kerusi termasuk lima kerusi umum berbanding Pro Mahasiswa yang hanya mendapat 11 kerusi.

Sebanyak 43 kerusi dipertandingkan termasuk sembilan kerusi umum dan barisan Pro Mahasiswa bertanding di 33 kerusi.

UPM diarah kekalkan status calon MPP, jangan sampai dilabel ‘macam Burma’-Malaysian Insider

 

UPM diarah kekalkan status calon MPP, jangan sampai dilabel ‘macam Burma’

Oleh Syed Mu’az Syed Putra

KUALA LUMPUR, 23 Feb — Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Datuk Saifuddin Abdullah mengarahkan Universiti Putra Malaysia (UPM) mengekalkan status 33 calon dan menarik balik keputusan membatalkan kemenangan 10 pelajar — yang kesemuanya sebelum ini dilabel sebagai barisan Pro Mahasiswa.

Kesemua 33 calon Pro Mahasiswa, yang didakwa beraliran condong kepada politik pembangkang, dibatalkan kelayakan bertanding kerusi Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) atas alasan berkempen secara berkumpulan.

Keputusan itu termasuklah mereka yang menang pilihan raya kampus itu.

Justeru, Saifuddin mahu pentadbiran UPM agar mengekalkan keputusan pilihan raya kampus seperti yang diumumkan kelmarin.

Pro Mahasiswa juga mencatatkan keputusan baik kali ini di beberapa universiti lain.

“Pendirian saya sangat jelas dalam perkara ini, saya tida bersetuju dan saya cadangkan supaya kekalkan keputusan seperti keputusan pengundian.

“Jangan nanti orang anggap kita seperti Burma yang tak iktiraf Aung San Suu Kyi, jangan orang anggap kita seperti Palestin yang tak iktiraf kemenangan Hamas,” katanya ketika dihubungi The Malaysian Insider.

Beliau berkata tidak wajar pengurusan UPM membatalkan kelayakan Pro Mahasiswa kerana kumpulan itu tidak dapat membela diri ketika bantahan dibuat oleh kumpulan Pro Aspirasi.

“Pada saya perkara ini mudah sahaja, yang pertama siapa yang buat bantahan, apa alasan untuk bantahan dan adakah Pro Mahasiswa diberi keadilan untuk mempertahankan diri?

“Setahu saya (Pro) Aspirasi yang buat bantahan, alasan tanding berkumpulan dan Pro Mahasiswa tak diberi peluang untuk membela diri.

“UPM suruh mereka (Pro Mahasiswa) buat rayuan, tapi nak buat rayuan apa kalau nak pertahankan diri juga tidak boleh, macam mana nak buat rayuan,” katanya.

Tambah Ahli Parlimen Temerloh itu, Pro Aspirasi juga sebuah kumpulan, jadi mengapa hanya Pro Mahasiswa yang dikenakan tindakan.

“Pro Aspirasi juga sebuah kumpulan, katakan kepada saya dan dunia adakah Pro Aspirasi bukan sebuah kumpulan,” kata Saifuddin.

Laporan The Malaysian Insider pagi tadi menyebut pembatalan kesemua calon Pro Mahasiswa dibuat melalui panggilan telefon dari Bahagian Hal Ehwal Pelajar (HEP) malam tadi.

Di UPM kumpulan Pro Aspirasi mempertahankan kemenangan apabila memperoleh kemenangan besar menewaskan Pro Mahasiswa.

Pro Aspirasi menang dengan majoriti besar apabila menguasai 32 kerusi termasuk lima kerusi umum berbanding Pro Mahasiswa yang hanya mendapat 11 kerusi.

Sebanyak 43 kerusi dipertandingkan termasuk sembilan kerusi umum dan barisan Pro Mahasiswa bertanding di 33 kerusi.

Usaha The Malaysian Insider mendapatkan pengesahan pengurusan UPM belum berhasil.

Dalam pada itu, kira-kira 40 ahli Pro Mahasiswa UPM mengambil langkah drastik dengan mengepung pusat pentadbiran universiti sebagai membantah tindakan membatalkan status mereka.

Menurut jurucakap kumpulan itu, Mohd Ramzul Nasri Kamarusaman, pihaknya mahukan penjelasan dari pentadbiran UPM berhubung pembatalan calon Pro Mahasiswa itu.

“Sekarang kami sedang mengepung pentadbiran UPM dan memohon menjelas dari Bahagian Hal Ehwal Pelajar (HEP) berhubung pembatalan status calon Pro Mahasiswa yang bertanding.

“Kita hanya mahukan penjelasan dalam perkara ini, kenapa status kami dibatalkan? Apa yang saya tahu bantahan di buat oleh seorang ahli Aspirasi yang tewas (dalam pilihan raya kampus),” katanya ketika dihubungi The Malaysian Insider sekitar pukul 11 pagi tadi.

Mahasiswa UPM tidak matang-Utusan Malaysia

Mahasiswa UPM tidak matang

KUALA LUMPUR 23 Feb. – Tindakan kira-kira 200 mahasiswa mengadakan demonstrasi di hadapan pintu masuk utama Bangunan Pentadbiran Universiti Putra Malaysia (UPM) selepas bantahan mereka berhubung keputusan pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) ditolak, menunjukkan ketidakmatangan mereka sebagai golongan terpelajar.

Perhimpunan itu yang mulanya berlangsung secara aman bertukar agresif sehingga ada pengawal keselamatan yang cedera dan pintu bangunan rosak gara-gara diasak oleh kumpulan tersebut.

Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar UPM, Prof. Dr. Mohd. Fauzi Ramlan (gambar) berkata, meskipun pihak universiti melihat demonstrasi itu sebahagian proses membentuk kematangan, namun ia memperlihatkan perkembangan tidak sihat apabila melibatkan keganasan.

“Universiti membuat keputusan tidak akan mengenakan sebarang tindakan terhadap mahasiswa tersebut, sebaliknya menyerahkan kepada pihak polis untuk menjalankan siasatan dan mengambil tindakan lanjut berhubung insiden itu,” katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Berikutan kejadian tersebut, Bahagian Keselamatan UPM membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Serdang untuk tindakan selanjutnya.

Dr. Mohd. Fauzi turut kesal dengan campur tangan mahasiswa daripada universiti lain yang turut serta membantah keputusan pemilihan MPP UPM itu.

Jelasnya, campur tangan pihak luar hanya akan menjadikan perkara tersebut lebih rumit.

Beliau yang turut bersetuju dengan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin meminta semua mahasiswa menghormati keputusan pemilihan MPP tersebut.

Semalam, Mohamed Khaled meminta keputusan pemilihan tersebut dihormati kerana ia ditentukan oleh para pelajar selaku pengundi.

Komen

Bagi Radin Umar pening, dan pusing dan ……..Kamu menganiaya aku yang mencari keredhaan Allah kerana kamu mencari redha manusia….Allah tidak akan membantu sesiapa yang mencari redha manusia….Melaratlah kamu selagi kamu tidak berlaku adil kepada aku dan anak-anakku. Aku tak tinggal solat tasbih mohon bantuan Allah.

Tindakan tegas jika sengaja reka cerita – UM Utusan Malaysia

Tindakan tegas jika sengaja reka cerita – UM

KUALA LUMPUR 23 Feb. – Pihak pengurusan Universiti Malaya (UM) tidak teragak-agak mengambil tindakan tegas ke atas calon promahasiswa, Masturah Abu Bakar sekiranya dakwaan dia diculik sengaja direka-reka bagi meraih undi pada pilihan raya Majlis Perwakilan Pelajar Universiti Malaya (MPPUM), baru-baru ini.

Naib Canselor universiti itu, Profesor Datuk Dr. Ghauth Jasmon berkata, buat masa ini, beliau ingin bertemu dengan Masturah bagi mengetahui kejadian sebenar yang berlaku.

Bagaimanapun, kata beliau, pihaknya cuba mendapatkan Masturah dan keluarganya namun gagal dihubungi.

“Jika terbukti calon itu mereka-reka berita kehilangannya itu, kita tidak teragak-agak mengambil tindakan tatatertib kerana ia memalukan pihak universiti.

“Apa yang kita mahu sekarang adalah pelajar itu perlu mengemukakan jawapan berhubung kejadian tersebut untuk dibawa ke jawatankuasa tatatertib UM,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia, di sini hari ini.

Masturah, penuntut jurusan Sains Politik Syariah Islam di Akademi Pengajian Islam UM dilaporkan hilang Jumaat lalu selepas membeli kad tambah nilai prabayar di Pangsapuri Pantai Permai, Pantai Dalam ketika berkempen untuk pilihan raya itu.

Selepas 30 jam dikatakan hilang, pelajar itu ditemui semula di Masjid Teras Hernang, Bangi tengah malam Ahad lalu.

Masturah kemudian muncul antara calon promahasiswa yang menang dalam pemilihan kelmarin.

Ibu Masturah, Mariam Abdul Rashid, 50, yang juga ahli Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) turut mengadakan solat hajat yang diikuti dengan ceramah berbau kempen di Dewan Tunku Canselor ketika proses pemilihan MPPUM berlangsung di universiti berkenaan.

Ditanya sama ada pihaknya akan menggugurkan kemenangan Masturah kelmarin, Ghauth tidak menolak berbuat demikian jika terbukti calon itu mereka-reka kejadian kehilangan tersebut.

Bagaimanapun, beliau berkata, ia hanya akan dilaksanakan selepas beliau bertemu sendiri dengan Masturah untuk mengetahui kejadian sebenar selain merujuk kepada pegawai undang-undang UM.

Komen

Jom buat sembahyang hajat sebelum the ‘ghost of um’ menghantui ramai lagi mangsa. Ingat lepas dia buat naya kat aku, MMU singkirkan dia atas sebab “xxxx”. Cari sendiri apa sebabnya ghost ini disingkirkan dari MMU. Siasat apa dia dan Prof Chua buat di MMU!!! Adakah kamu Ghauth Jasmon peduli siswa siswi MMU bersekedudukan sampai melahirkan anak?????? Adakah kamu Ghauth Jasmon (pembicara ahli syurga ahli neraka denganku) peduli siswi beragama Islam MMU bersekedudukan dengan siswa MMU bukan Islam?

The Ghost menjulang siswa MMU  sebagai Raja kerana Money talks in MMU as it is a commercially-driven private university  but since UM is a public university (IPTA), then mahasiswa penyokong UMNO adalah Raja di mata the Ghost. The Ghost lapped up, licked and bent over backwards for the MMU  undergraduates  as they are the cash cows, the cows that provide the milk, filling up MMU’s coffers. Conversely the Ghost knows that UM’s masters unlike MMU are not the undergraduates but the government of the day (UM is a public university very much funded by the government). Thus undergraduates affiliated with the opposition or those who don’t support and criticise the government are persecuted. Would the hallucinating Ghost take action against Masturah had she been a proAspirasi candidate?

Bila kangkung julang kaduk

Kangkung menjulang kaduk

Maka kaduk pun naik junjung

Bila second class upper dinaikkan ke first class

Maka kaduk pun naik junjung

Patutlah mulut jadi macam kodok

Menjatuhkan orang

Siapa yang ampu dia

dia suka

Siapa yang menggugat dia

dijatuhkan

Kaduk tetap kaduk

Tak kira jadi Professor ke

akhlak tetap kodok

Pensyarah AIKOL minta cerai bengang dimadukan!!!!

Tersebutlah kisah penghina tegar janda dan balu

Pensyarah AIKOL lulusan Kolej Islam Kelang lagi

Memohon cerai di Mahkamah Syariah

Aik

Tak takut ke jadi janda?

Agaknya dah takut jadi janda gamaknya penghina janda ini menarik pula permohonan cerainya

Kemudian kembung pula (bunting)

Kah!Kah!Kah!

Malunya diri

Padan muka kau

Hina aku lagi

Lepas kau hina aku kau pula dimadukan

Pandai pula minta cerai

Tapi takut jadi janda rupanya

Ataupun risau nanti kemaruk rindukan …..

Ataupun takut dihina oleh penghina janda satu spesies sepertinya

Graduan kolej Islam Kelang ni tak kisah siapa dia nak hina

Balu dan janda sama saja…dihinanya

Menentang habis-habisan perkahwinan kedua (poligami) seorang pensyarah AIKOL dengan balu yang mempunyai anak yang cacat

Siapa kau nak menentang perkahwinan kedua pensyarah tersebut?

Aku nampak sendiri bagaimana pensyarah lelaki itu memberi kasih sayang kepada anak tirinya (anak yatim piatu) yang cacat itu

Inilah lelaki mulia mengahwini balu membela anak yatim yang cacat

Mana akal kau betina tak ada akal?

Sia-sia belajar kat Kolej Islam Kelang!!!!

Madu kau pun janda

Kenapalah suami kau sanggup memadukan kau dengan janda?

Pasti janda tu lagi menawan berbanding kau

Kau tu tak lawa

Sedarlah diri sikit 

Jaga anak kau elok-elok takut jadi janda macam aku

Muka tak lawa, akhlaq pun buruk, tidak mencerminkan sifat taqwa langsung!

Kau ni tak menepati kriteria yang ditetapkan oleh Rasulullah saw sebagai wanita yang beriman

Kah! Kah! Kah!

Yang tahu mengata, mengumpat, buat komen

Anak Encik Abbas pun kau tak habis-habis kutuk!!!!

Cermin diri kau yang tidak berakhlak itu!!!!

Padan muka Allah  balas!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!